Zdroj: http://www.xboxfan.cz/index.php?a=336  •  Vydáno: 18.2.2013 10:07  •  Autor: miki

Colin McRae DIRT

Jde o závodní simulátor. Je trochu zvláštní jak zde dlouho už mám Xbox360 a po takové době jsou zde pořádné offroadové závody. Tato hra už ale podle názvu je zárukou kvality a skvělé zábavy. Stačí se podívat na předešlé díly. Na hře spolupracuje bývalý nejlepší jezdec těchto závodů Colin McRae. Díky němu získaly tyto závody na takové popularitě i na počítačích i na konzolích. Firma Codemaster si stále drží pozici mezi nejlepšími ohledně vývoje závodů a nyní nám představuje svou první hru na konzole nové generace. >>

Tato hra je v několika ohledech pro mě zklamáním. Jako první takovou věcí je, že jízda na tratích je trochu nerealistická. Je pravdou, že Dirt je spíše považován za arkádový typ hry, ale i tak si myslím, že nyní to vývojáři trochu přehnali. Pokud si tedy chcete zajezdit na realistických tratích, u Dirta na tohle zapomeňte. V úvodu uslyšíte hlas Travise Pastrany , který je velmi dobrý motokrosař, který nyní jezdí v rally. Jako další bych viděl v tom, že dirt není simulací a ani si neklade za cíl zaměřit se jenom na rally závody. Jsou zde jak rychlostní zkoušky, tak závody do vrchu, které jsou hodně oblíbené a i mně se hodně líbily. O ještě větší zábavu se postará třeba Crossover, což je soupeření dvou vozů na okruhu, kde je spousta zatáček a různých zákoutí. Je zde spousta dalších možností, aby hra nebyla jednotvárná. Třeba závody terénních vozů, což je opravdu skvělá zábava. Na výběr máte z několika vozů a je jen na vás, jaký si zvolíte pro danou trať, ale volte opravdu opatrně. Zde se mi líbily třeba buginy a mnoho dalších aut od různých renomovaných značek.

Ohledně hratelnosti, tak zde si opravdu nemůžu pomoci, ale nějak jsem prostě nemohl ovládat vůz. Vše má nejspíš na svědomí fyzikální model. Ovšem po několika odjetých závodech jsem ovládání dostal do rukou a nebyl problém. Ovšem těch závodů to chtělo více, než u jakékoliv předešlé závodní hry, kterou jsem hrál. Trochu jsem se podivoval nad bržděním. Auta až velmi dobře brzdí, skoro bych řekl nepřirozeně, ale časem přijdete na to, že je to pro vás spíše výhoda a už si tohoto ani nevšimnete. Jak jsem si postupem času zvykal, už jsem neměl problém vybrat zatáčku až na poslední chvilku. Tohle vše je prostě o tréninku, jak to dostanete do ruky, je to zábava. Jinak brzdy atd. si můžete nastavit v nastavení hry. Ovšem co mě zaujalo, bylo chování aut na nerovnostech. Auto zareaguje na každou nerovnost na silnici a vy jí pocítíte také. Někdy se mi stalo, že jsem měl takové zvláštní bouračky, ale tohle se dá přehlédnout. Chování aut je opravdu skvělé a přirozené, co se reakce týče. Občas se vám může zdát, že auta po tratích létají, ale tohle není jediná hra, kde jsem tento jev viděl a zažil. Hra, i když vypadá jako arkáda, vám nabídne opravdu velké možnosti nastavení. Něco jako u hry Forza 2. Můžete si nastavit přítlak a úhel nastavení kol atd. Jsou zde hodně zajímavé efekty, jako je třeba prach. Pokud narazíte, tak se zvedne mohutný mrak prachu. Vypadá to hodně efektně. Okolí v této hře si zaslouží také velkou pochvalu. Když se rozhlížíte kolem sebe, tak vás okolní příroda opravdu nadchne. Vše působí přirozeně a skoro bych řekl, že tohle je vůbec nejlepší hra, po grafické stránce vůbec. Nyní samozřejmě myslím závodní hru. Je zde opravdu hodně rozmanitá vegetace, dále jsou zde krásně zpracované stíny a mnoho dalších prvků. Je zde znát prostě zařazení nového NEON enginu. Díky této technologii můžete vidět hru plnou i těch sebemenších detailů. Tato technologie dokonce umožňuje i vzdušnou vlnu, kterou zanechává auta za sebou. Je zde do detailu zpracovaná deformace vozidel.

Ohledně zvukové části nemám hře co vytknout. Zvuky motorů jsou jako ve skutečnosti, hlas navigátora zní také velmi dobře. Navigátor na mě působil velmi dobře a neměl jsem jediný problém ohledně navigace. Jen občas nějaká ta hláška byla trochu nepřesná, ale jinak fajn.

Závěrem bych řekl, že kdo má rád rally závody a fandí Colinu McRaeovi, tak si přijde určitě na své. Velké možnosti nastavení, nejlepší grafické zpracování co jsem zatím viděl, skvělá fyzika obohacená o engine Neon, to vše dělá tuto hru nepřehlédnutelnou a nákupu nebudete litovat stejně jako já. Hru připravili vývojáři z Codemasters.